МОЛОДИЙ БАЙКАР
Передмова Остапа Вишні до першої збірки Анатолія Косматенка "Байки" (1953)
ОСТАП ВИШНЯ
ПОЕТ АНАТОЛІЙ КОСМАТЕНКО — НАШ ЗЕМЛЯК
Стаття Миколи Мазченка у газеті «Ленинский Путь» (Велика Новосілка), №133, 5 листопада 1960
Рік тому поет-байкар Анатолій Косматенко видав нову книгу віршів «Слово. Вірші та байки». В короткій редакційній передмові до цієї книги сказано, що нова книга Анатолія Косматенка «Слово» складається з двох розділів — «Вірші» та «Байки». До першого входять твори про Батьківщину, дружбу народів, про боротьбу українського та російського народів проти загарбників у минулі часи. Тут також уміщено цикл віршів про Т. Г. Шевченка, три легенди та твори про кохання. До другого розділу книги включено байки та сатиричні вірші.
Проте нам хотілося б трохи ширше сказати про цю книгу і самого автора.
Косматенко Анатолій Денисович народився у 1921 році в селі Врем’ївці, в родині селянина. Батьки поета працюють у колгоспі «Україна».
По закінченні Нескученської семирічної школи Анатолій Косматенко вступає до Великоновосілківської середньої школи №1 і закінчує її в 1939 році.
Авторові цієї статті довелося навчати майбутнього поета в 10 класі. Пригадуються риси його характеру: жадоба до знання, допитливість. захоплення літературою і живописом, швидка зміна настрою: мрійливість з відтінком загадкового смутку раптово перетворювалась на відчайдушну веселість і дотепну жартівливість.
Вже тоді в шкільному літературному гуртку Анатолій Косматенко, захоплюючись поезією, особливо Пушкіна, Шевченка і Л. Українки, Байрона і Гейне, Тичини, Сосюри і Рильського, писав вірші, які пророкували йому стати поетом. Але для цього, насамперед, потрібні були глибокі знання, певний життєвий досвід і вміння настирливо працювати над собою. Все це далося Анатолію Денисовичу пізніше.
З 1939 по 1947 рік А. Косматенко перебуває у рядах Радянської Армії. Після демобілізації рік працює вчителем літератури в Нескученській середній школі, а в 1948 році вступив до Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка на філологічний факультет, який закінчив у 1953 році.
І де б він не перебував, які б умови не складалися для нього, проте кожна вільна година відводилась ним в першу чергу поетичній творчості. Безсонні ночі, напружені кропіткою роботою дні дали свої результати. У 1947 році в газеті «Радянська Донеччина» друкуються перші його вірші. З того часу А. Косматенко подружився з поезією назавжди. І талант неухильно зростав.
На сьогодні А. Косматенко – автор чотирьох книг – байок і ліричних поезій. В 1953 році у видавництві ЦК ВЛКСМ «Молодь» вийшла його перша книжка «Байки», в 1956 році – друга й третя «Кручені паничі» та «Нові байки» і в 1959 році – книга «Слово».
Останній збірці віршів А. Косматенко дає назву «Слово» не випадково. Слово, полум’яне, поетичне, сповнене гострої Сатири чи дотепного гумору, поет розуміє, як разючу зброю:
Мукою, ласкою, гнівом налите,
Шаною й славою свято повите,
З нами крокує і ворога б’є
Слово твоє.
(Цикл «Світова зоря»).
В рецензії на цю книгу критик Мих. Ратушний відзначав; «З приємністю й трохи з подивом дізнаємося, що А. Косматенко не тільки поет-сатирик, але й тонкий лірик, який глибоко відчуває красу природи, вміє по-своєму свіжо й оригінально сказати про найтонші порухи людської душі.
Письменника хвилюють важливі питання сучасності, він торкається минулого української землі, разом з усіма радіє за наші досягнення, виступає поборником миру й дружби між народами, твердо й безповоротно визначаючи своє місце в житті...».
(Журнал «Україна» № 17 за 1960 р.).
Ми щиро погоджуємося з критиком. І лише хочемо додати, що ліричний герой поета нерозривно пов'язаний з оточенням, з бурхливим життям:
Так би й вік хотілось по дорогах
Молодим, захмеленим ходить,
В радощах, в напрузі, у тривогах,
Дихати, трудитися, любить.
(«Осінь»).
Його герой виріс і зміцнів у колективі, серед друзів і старших, з якими ділив і щастя, і горе:
У нас же друзів по світу чимало,
З одними вчились, інші вчили нас,
З одними вкупі мріяли бувало,
А з іншими – страждали в грізний час.
Цикл віршів, присвячених Т. Г. Шевченку, вміщений у збірці під загальним заголовком «Світова зоря». Ці вірші написані в різні часи. Але всі вони поетично зрілі, однаково хвилюють своєю правдивістю і образністю. На наш погляд, найкращими з цього циклу є вірші «Оксанка» і «Айра Олдрідж у Шевченка».
Нахил до легенд і балад у А. Косматенка був помітний ще в роки юності, коли він в шкільному літературному гуртку робив перші поетичні спроби. І не випадково, що поет звертається до цього жанру тепер, будучи уже зрілим поетом.
В трьох легендах – «Дві картини», «Легенда про красу», «Гірська легенда», що ввійшли в збірку «Слово», – героями виступають реальні люди: два талановитих художники, які
Пройшли війни тяжкі дороги
І в рідний край в день Перемоги
Вернулись радісно назад.
(«Дві картини»)
сміливі партизани Іванко і Мирослава з Верховини, які борються проти німецького фашизму («Гірська легенда»). Правда, в «Легенді про красу» дівчина-геолог і хлопець-геолог самі безпосередньо не являються героями легенди. Вони лише слухають стародавню східну казку, яку розповідає їм провідник старий туркмен. Але це ні в якій мірі не знижує цікавості і напруження сюжету цієї легенди.
Цикл поезій «Степові шляхи» складається із заспіву, п'яти пісень і епілога. В цьому циклі поет зображає героїчну боротьбу українського народу з татаро-турецькими загарбниками й польською шляхтою при допомозі братнього російського народу:
І брат спішив на поклик брата:
Землі російської сини
Тобі, мій краю, помагати
Ішли шляхами трудними війни.
(«Степові шляхи», епілог)
Серед усього надрукованого з творчості А. Косматенка основне місце займають байки.
Його байки викривають користолюбців і хапуг, безгосподарність і бюрократизм, зазнайство і низькопоклонство перед іноземщиною, ледарів і себелюбців, – одним словом, все те, що заважає нам успішно будувати комунізм, всіх тих, хто не бажає іти в ногу з нашим сьогоднішнім життям, чіпляється за пережитки минулого.
Байка як поетичний жанр вимагає від поета лаконізму, дотепного й оригінального сюжету, вдалих алегоричних образів. Вона не любить нудного повчання. Читач повинен сам зробити певний висновок. Саме це і є характерним для байок А. Косматенка.
Кращими, на нашу думку, можна назвати такі байки, що ввійшли в книгу «Слово»: «Геба» – про низькопоклонство перед усім заморським, іноземним; «Синій Гусак» – про людців, які «щоб відвести удар від себе зразу – під критику підводять базу»; «Вівця і Цап» – про нерівний, але корисно вигідний шлюб, «На трасі»—про лихачество шоферів, «Комар та Вовк», «Клуб і чайна», «Та ін.»
Цікаві байки «Запорожець і Чорт», «Не голова», які байкар написав за народними мотивами.
Книга видана дбайливо, охайно, художньо оформлена красиво.
Нас лише дивує, що збірка віршів «Слово» видана занадто обмеженим тиражем. Прикрим є і той факт, що в бібліотеках нашого району майже нічого не знайти з творів А. Косматенка. Побажаємо ж нашому землякові поету Анатолію Косматенку (він живе й працює в Києві) нових творчих успіхів.
СЛОВО ПРО НАШОГО БАЙКАРЯ
Вступне слово Петра Сліпчука до збірки Анатолія Косматенка "Сатира, гумор, лірика" (1981)
ПЕТРО СЛІПЧУК
ШТРИХИ ДО ПОРТРЕТА
(для скульпторів)
Стаття у газеті «Путь к коммунизму» (Велика Новосілка), 3 жовтня 1991
Сергій ВОСКРЕКАСЕНКО
СЛОВО ПРО БАЙКАРЯ
Стаття у газеті «Путь к коммунизму» (Велика Новосілка), 3 жовтня 1991
Полікарп ШАБАТИН
ЧИСТИМ СЕРЦЕМ
Стаття у газеті «Путь к коммунизму» (Велика Новосілка), 3 жовтня 1991
Юрій МУШКЕТИК
ПЕРЕД ХАТОЮ БАЙКАРЯ
Пам’яті Анатолія Косматенка
Василь Юхимович,
лауреат премії Остапа Вишні
АНАТОЛІЙ КОСМАТЕНКО
Фрагмент роману «Це я, званий ЧЕМЕРИСОМ»
Полтава, Полтава...
Валентин Чемерис
ЦВІТ ДУШІ І СЕРЦЯ
Анатолію Косматенку — 80
Над мальовничими берегами річки Мокрі Яли широко розкинулось велике красиве село Времівка. Тут 3 жовтня 1921 р. у селянській родині народився Анатолій Денисович Косматенко – майбутній байкар, класик української сатири та гумору.
Ріс серед щирих працелюбних людей. Закінчивши десятирічку у Великій Новосілці, відслуживши ВІСІМ років у армії, пізнавши гіркоту війни з фашистами, і радість перемоги, став студентом Київського університету.
Видатний прозаїк України Юрій Мушкетик згадує: «З випуску 1953 р. нас, письменників, п’ятеро. Письменниками ми стали великою мірою завдяки йому. Писали ми всі, хто потайки, хто відкрито, але він навчив нас серйозного ставлення до літературної праці».
Працюючи в журналі «Дніпро», «Перець», син колгоспників і дитя природи сягнув омріяного ідеалу – став поетом, байкарем, мірилом правди і доброчесності, глибоко знав та шанував джерела народних звичаїв та традицій рідного краю. Для Косматенка Донеччина – святиня…
Мій батько, сповнений надій,
Рукою удалеч показав.
“Люби цю землю, сину мій,
Люби завжди. Завжди!” - сказав.
Прийшов у літературу тихо, негаласливо. Не був пестунчиком в редакціях, не звик, щоб до нього ставились по-особливому. Його відзначала навстіжна відкритість, порядність, безкорисливість. Це не тільки від природи батьків, це ще й результат самовиховання. Мені пощастило двічі спілкуватися з поетом – у Великій Новосілці і в Києві. Вразили його глибокі знання, словом умів живописати. Тоді, у 60-ті роки, страшно було говорити про нашу дійсність правду. Але я зрозумів, що поет не збирається дворушничати, а скаже правду. Правду через алегоричність байки.
Згадаймо великого Шекспіра: життя – театр, а люди в нім актори. І від того, як кожен читач виконує свою роль у житті, таким воно буде для всіх нас та наших нащадків.
Закохавшись у жанр сатири й гумору, поет створив за життя своє коротке більше 200 байок, поем, пісень. Більше, ніж інші байкарі України, доказав словом, що наша мова – найдорожчий скарб людини. Словом непідкупним, чистим, викривав окозамилювачів, крадіїв, хапуг, верхоглядів, кирпогнучко- шиєнків… особливу увагу поет приділяв сім’ї, про це я говорив в нашій газеті на початку квітня 2001 р. З непідкупністю дзеркала відображаються людські стосунки в байках «Ванько», «Яйце», «Заяча сповідь», «Дунька», «Свиня-горлохватка», «Кіт і Киця», «Чорнобривець»...
Пам’яті своїх батьків, які теж любили «Енеїду» І. Котляревського, поет присвятив повість про Горобця Стрибунця. Над нею він працював понад двадцять років свого творчого шляху.
Найталановитіша жінка поетеса нашого часу Ліна Костенко, коли їй заборонили друкуватись, бо не прославляла компартію, написала в 60-ті роки знаменитий роман у віршах “Маруся Чурай”. Косматенко А. Д. лише свої віршовану повість. Головний герой – не Сокіл, Кібець, Соловейко, Яструб, Ластівка чи Сорока, а сіренький птах Горобчик. Це простолюдин, вічний трудівник, чесний і правдивий, дотепний і верткий, здатний перетерпіти холод і голод, всі життєві негаразди.
Навмисне поет розділив твір не на розділи, а на 10 пісень. І в кожній з них – всі птахи заземлені, бо це люди. Такі, якими вони є в житті. Мати Горобчика «рада б небо прихилити, рада б зорями укрити, тільки б ріс як слід синок». Голопузе гороб’ятко сказало: «Татку, нагодуй мене й зодінь». Росте Горобчик серед квітів «сніжно-білих, жовтуватих, синіх, синюватих, і червоних, і крапчастих, наче в небі зірочок».
У Горобця турбот повний рот: роздобути, розложити, накормити, научити. Де, скажіть, тут до пісень? Та час для пісні знайшовся. Треба день народження Гриця святкувати. Зібралося все птаство. Чапля жабу принесла, куди його горобеняті? Сама проковтнула. Соловей приніс квіточку барвінку. Сорока-білобока перебрала всіх гостей. На свято прилетіла повногруда, пишнотіла Зозуля - не замужня й не дівуля... коли головний гість Крук виголосив нудну трьохгодинну промову й заснув, лиш тоді «ожили всі, пожвавіли, крилами залопотіли: за Стрибченка, за Стрибчиху, за преславного Грицька!»
Поліз у пиво Перепел, Тетерук жаліється на гіпертонію – перевтома від науки. Чується жалібний крик Перепелиці: «Спать ходімо! Спать ходімо! Він же, впертий, наодріз: пить ходімо, пить ходімо!» Коли дійшла справа до танців, Горобець каже: «Я хвалитись не люблю, але вжарю, то ужарю – землю наскрізь провалю».
Лише декількома прикладами можна довести, яка це пісенна, гумористична правда повісті. Це ґрунтовно окреслена група наших насущних проблем. І слово поста в піснях – щире, задушевне, це цвіт його душі, це війок ліричних та драматичних епізодів: «Ой ви, чари, ой ви, ночі. Ночі в рідній стороні, – оксамитово-співочі, чебрецево-запашні... Як же жаль отих, що пари в юні роки не знайшли..., не палали та, не мліли – тож свій вік і прожили... а отих, що тільки й знали, що пили?»
Хіба ж оці рядки не свідчення того, що поет з нами, серед нас, сьогоденний, заклопотаний? Повість поет закінчив у 1975 р. перед смертю: «слід самим нам піклуватись, як нам жити і під ким. А не в кігті віддаватись беззаконникам лихим».
В епілозі сказано: «А з тобою, друже Грицю, нам прощатись час – пора. Он зіходить вже зірниця, місяць в полі догора, тоне синь понад садами. І давно вже над Ялами кличе в путь Крута гора».
Життєвий путь поета теж несподівано скінчився 6 квітня 1975 р., похований в Києві: Анатолій Денисович чесно пройшов за поетичним плугом відведений долею шлях, віддавши нам сповна цвіт душі і серця СВОГО.
Славетний земляк залишив нам більше 10 книжок, а в них навдивовижу рясне і квітуче українське слово. Окремі твори поета перекладено на англійську, польську, болгарську білоруську, чуваську мови.
Своєю творчістю А. Д. Косматенко сказав нам, і цього не треба забувати ніколи й нікому: «як люди сміються – красиві, як люди у горі – сиві, у всіх злидарів – сльоза солона, всіх – і в чорних, і в білих – кров червона».
Григорій РІПКА, смт. Велика Новосілка